6 Kasım 2013 Çarşamba

Spoiler Nedir?



Yakınım biri bazen herkesin senin bildiklerini bilmesini bekliyorsun dedi. Doğru söyledi. İlgi alanımda olan bir konu hakkında konuştuğumda karşımdaki fikir sahibi olmayınca şaşırıyorum. Troll face'i bilen ama 9GAG'in ne olduğunu bilmeyenler, Pokemon'u bilen ama anime ne demek bilmeyen insanlar gördüm. Onları suçlamıyorum, sonuçta bilmemeleri kendilerini ilgilendirir beni değil. Ancak bilmedikleri bir şey beni etkiliyorsa buna sessiz kalamam. Spoiler da bunlardan biri. Cidden bunu yazmalı mıyım, film dizi izleyen biri az buçuk biliyordur zaten diye düşünsem de ben elimden geleni yapayım en azından sonrasında daha az şikayet ederim diye başladım.

Spoiler, şaşırtıcı bir şekilde, İngilizce bir kavram. Doğrudan çevirirsek zevk bozan, bozguncu anlamlarına geliyor. Kulağa garip geldiğinin farkındayım bu yüzden bir örnekle açıklayacağım. Okuduğunuz bir kitap var diyelim. Çok merak ettiğiniz bir kitap ya da çok sevdiğiniz bir yazarın son kitabı. Kitabın başlarındasınız. Okumaya ara verip dışarı çıktınız ve bir kafede kahve içmeye karar verdiniz. Kafede otururken yan masadan bir adam kitap hakkında arkadaşıyla konuşmaya başladı ve kitabın sonunu, sonunda ana karakterin öldüğünü söyledi. O kişi spoiler vermiş yani kitapla ilgili bir bilmemeniz gereken bir sürprizi, sonunu anlatmıştır. Bunu duyduğunuz için canınız sıkıldı ve artık kitaba ne devam etmek ne de bitirmek istemiyorsunuz. Bu sadece bir örnek. Bu kafedeki herifin sizin kitabı okuduğunuzdan haberi yoktu ve muhtemelen arkadaşı da kitabı okumuş olduğu için sonuyla ilgili tartışmak istemiştir. Kasıtlı olarak sizin kitap zevkinizin içine etmek için yapmadı.

İnternette de pek hoş karşılanan bir şey değil bu yüzden forum ve sözlüklerde özellikle -spoiler- şeklinde belirtilir ya da buton altında gizlenir. Zaten genelde insanlar gıcıklığına spoiler vermez. Verdiklerinde çoğu zaman düşüncesiz davrandıkları içindir. Ama düşüncesiz davranmaları bir mazeret olarak kabul edilemez. Ben her girdiğim sitede acaba bir şey görür müyüz diye temkinli olmak zorunda değilim. Bir dizi konuşulduğunda orayı terk etmek, konuşanları susturmak zorunda da değilim.

Umarım bu yazıyı düşünceli birileri okur da bunun yanlış olduğunu anlarlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder